e-Autoškola.cz

Největší server věnovaný autoškolám: 19,482 unikátních návštěvníků za měsíc červen. 134,293 od začátku roku 2008!

Autoškola bleeee

Reklama

Doporučujeme: Skvělé Provident půjčky vyřeší Vaše problémy. Vyzkoušejte také půjčky bez registru ihned, Zákoné pojištění vozidel . Hledáte profesionální autoškolu v Praze? Zkuste V.I.P. autoškola Praha, které je vybavena moderními auty. Oblékněte si hip hop oblečení, stylové kalhoty, boty, tepláky. Krutý Hadry, to je fakt husté oblečení. Ceny oblečení již od 250Kč. Vaše zdraví. Společenské a deskové hry, PC hry a hračky.

Autoškola – technická příprava

Zpracování otázek ke zkoušce odborné způsobilosti, část z ovládání a údržby vozidla.

  1. Popište úkony kontroly vozidla před jízdou.
  2. Popište kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách a hloubku drážek dezénu pneumatiky.
  3. Popište obsah kontroly pneumatik a faktory ovlivňující jejich životnost.
  4. Jaké jsou nejčastější příčiny poškození plášťů pneumatik a jejich projevy?
  5. Popište postup při výměně kola.
  6. Jaký je rozdíl mezi zážehovým a vznětovým motorem a jaké palivo se u jednotlivých motorů používá?
  7. Popište kontrolu oleje v motoru, způsob jeho doplňování a časové intervaly pro výměnu oleje.
  8. Popište funkci signalizace správné činnosti dobíjení akumulátoru a mazání motoru řidiči a signalizaci případných poruch během jízdy vozidla.
  9. Popište kontrolu a ošetřování kapalinové chladící soustavy, signalizaci teploty chladící kapaliny řidiči a postup, došlo-li k přehřátí motoru.
  10. Popište, jakou funkci plní katalyzátor výfukových plynů, jeho umístění na vozidle a jakými způsoby lze ovlivnit jeho životnost.
  11. Popište, jakou funkci plní u vozidla spojka a jakými způsoby lze ovlivnit její životnost.
  12. Popište, jakou funkci plní u vozidla převodovka a k čemu slouží její synchronizace.
  13. Popište, jakou funkci plní tlumiče pérování a projevy jejich nesprávné činnosti na technický stav vozidla a bezpečnost jízdy.
  14. Popište způsob kontroly množství brzdové kapaliny a její doplnění. Co signalizuje rozsvícení kontroly brzdového systému na přístrojové desce?
  15. Popište účel posilovače brzd a řízení na vozidle, proč se nesmí za jízdy vypínat motor?
  16. Popište rozdíl mezi kotoučovou a bubnovou (čelisťovou) brzdou jejich výhody a nevýhody.
  17. Popište účel antiblokovacího systému ABS na vozidle a kontrolu správné funkce.
  18. Popište nejčastější projevy nesprávné geometrie řídící nápravy vozidla.
  19. Popište postup při ošetřování akumulátoru a faktory ovlivňující jeho životnost.
  20. Popište funkci pojistek v elektrické soustavě vozidla a jejich umístění.
  21. Popište, jakým způsobem se provádí výměna žárovek vnějšího osvětlení vozidla.
  22. Vysvětlete symboly kontrolek a ovladačů na přístrojové desce a volantu vozidla.
  23. Popište postup při připojení tažného lana.
  24. Popište postup při připojování přívěsu.
  25. Vyjmenujte povinné vybavení vozidla.

Kontrola vozidla před jízdou

Otázka 1: Popište úkony kontroly vozidla před jízdou

  • kontrola pohledem:

    • poškození pneumatik (únik vzduchu, nahuštění, opotřebení)
    • poškození disků
    • únik kapalin (pohledem pod vozidlo)
    • čistota skel, zrcátek, světel, registrační značky, známky (emise, technická kontrola)
    • stav a napnutí klínového řemene
    • předepsanou výbavu
    • připojení přívěsu, upevnění nákladu, dálniční známku
    • těsnost hadic a trubek
  • kontrola elektronického příslušenství

    • osvětlení přední – obrysová, potkávací, mlhová, dálková a směrová světla
    • osvětlení zadní – obrysová, brzdová, zpáteční, mlhová, směrová světla a osvětlení registrační značky
    • stěrače, odstřikovače, akustické a světelné výstražné zařízení
  • kontrola motorového prostoru

    • množství oleje v motoru (motorový olej; min, max)
    • stav chladící kapaliny (Fridex s destilovanou vodou; min, max)
    • stav brzdové kapaliny (brzdová kapalina; podle rysek)
    • množství vody v nádobce odstřikovače skel (destilovaná voda s přípravkem na okna; v zimě s nemrznoucí kapalinou – líh, Glacidet)
    • stav elektrolytu v akumulátoru (voda podle min, max)
    • napnutí klínového řemene
  • kontrola paliva

Kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách a hloubka drážek dezénu pneumatiky

Otázka 2: Popište kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách a hloubku drážek dezénu pneumatiky

Nahuštění měříme tlakoměrem (pneuměřič), tlak určen výrobcem, asi 2–2,5 Atm – také podle zatížení. Hloubka drážek alespoň 1,6 mm (hloubkoměr, indikátor na pneu – TWI). Optimálně – u letních 3 mm, u zimních 4 mm.

Kontrola pneumatik a faktory ovlivňující jejich životnost

Otázka 3: Popište obsah kontroly pneumatik a faktory ovlivňující jejich životnost

  • kontrola

    • utažení kolových šroubů
    • nepoškozenost ráfků
    • správné nahuštění
    • opotřebení běhounu
    • nepoškozenost boku pneumatiky
    • vyvážení kol
    • cizí tělesa ve vzorku
  • faktory

    • stav tlumičů
    • seřízení geometrie
    • nahuštění pneu
    • vyváženost kol
    • prostřídání kol mezi hnanou a nehnanou nápravou (po ujetí 15000 Km)
    • stejné rozměry a konstrukce pneumatik na vozidle
    • konstrukce (radiální, diagonální, smíšená)
    • dezén (letní, zimní, uni, terénní)
    • značka (Michelin, Barum, Pireli)
    • styl jízdy (rozjíždění, brždění, obrubníky, nerovnosti)
    • sněhové řetězy (rychlost max. 50 Km/h)

Příčiny a projevy poškození plášťů pneumatik

Otázka 4: Jaké jsou nejčastější příčiny poškození plášťů pneumatik a jejich projevy?

  • podhuštění

    • opotřebení běhounu po okrajích
    • přehřívání
    • deformace kostry
    • vyšší spotřeba paliva
  • přehuštění

    • opotřebení běhounu na středu
    • namáhání kostry
  • defekt

    • najetí na obrubník
  • stará pneumatika

    • popraskaná bočnice
    • zpuchřelá pryž
  • vadný tlumič pérování

    • nepravidelné opotřebení běhounu
    • špatná geometrie řízení

Výměna kola

Otázka 5: Popište postup při výměně kola

  1. zastavit na bezpečném místě
  2. zapnout výstražná světla
  3. umístit výstražný trojúhelník
  4. zajistit vozidlo proti pohybu (založit protější kolo do kříže nebo kola která zůstanou na zemi, zařadit jedničku, ruční brzda)
  5. částečně povolit šrouby
  6. zvednout vozidlo
  7. zcela uvolnit šrouby
  8. vyměnit pneumatiku
  9. dotáhnout šrouby
  10. spustit vozidlo
  11. znovu dotáhnout šrouby (do kříže)
  12. zapnout výstraž. světla a schovat trojúhelník
  13. u benzínové stanice zkontrolovat tlak a znova zkontrolovat šrouby
  14. v pneuservisu nechat opravit vadnou pneumatiku

Zážehový a vznětový motor

Otázka 6: Jaký je rozdíl mezi zážehovým a vznětovým motorem a jaké palivo se u jednotlivých motorů používá?

  • Zážehový:

    • dříve: do válců se nasávala předem smíchaná směs (palivo, vzduch) v karburátoru, která byla po stlačení zažehnutá elektrickou jiskrou (zapalovací svíčky)
    • nyní: do válců se nasává vzduch a současně dochází ke vstřikování paliva, opět je směs „zažehnutá“ zapalovací svíčkou
    • součásti: karburátor (dochází v něm ke smíchání paliva se vzduchem), zapalovací svíčky, rozdělovač (spojuje svíčky s vysokým napětím)
    • palivo: bezolovnatý benzín, zkapalněný ropný plyn, stlačený zemní plyn (pokud je motor pro běh na plyn upraven)
    • + tichý chod, nižší cena, menší hmotnost, vyšší výkon a akcelerace
    • - vysoká spotřeba
  • Vznětový:

    • do válců se nasává vzduch, po stlačení je vstříknuto jemně rozprášené palivo – dojde ke samovznícení
    • součásti: vysokotlaké vstřikovací čerpadlo, potrubí, vstřikovače
    • palivo: motorová nafta, BIO nafta (metylestery řepkového oleje)
    • + nižší spotřeba paliva, největšího točivého momentu dosahuje při nižších otáčkách
    • - vyšší hmotnost, vyšší nároky na startování, hlučnější, vysoká pořizovací cena a opravy, nižší akcelerace a rychlost (bez turbo)

Výměna, doplňování a kontrola oleje

Otázka 7: Popište kontrolu oleje v motoru, způsob jeho doplňování a časové intervaly pro výměnu oleje

  • kontrola oleje se provádí za studena, motor v klidu, vozidlo na rovině (aby byl olej v olejové vaně)
  • měrku z klikové skříně motoru vytáhneme, otřeme a zasuneme – po vytažení by měla být hodnota mezi hodnotami min, max.
  • pokud máme oleje málo, doplňujeme motorový olej skrze nalévací hrdlo na víku hlavy motoru
  • olej měníme 1x do roka, případně po ujetí stanovených kilometrů výrobcem motoru
  • výměnu oleje necháváme většinou na servisu (postup: zahřátí motoru, vypustění starého oleje, vyměnění čističe oleje, nalítí nového oleje, opětovné změření množství oleje)
  • oleje je v motoru cca 4–5 litrů
  • funkce: maže ložiska, působí proti korozi, chladí motor a čistí

Signalizace správné činnosti dobíjení akumulátoru a mazání motoru

Otázka 8: Popište funkci signalizace správné činnosti dobíjení akumulátoru a mazání motoru řidiči a signalizaci případných poruch během jízdy vozidla

  • červené kontrolky ve tvarů symbolů dobíjení a mazání by se měly rozsvítit při zapnutí zapalování a zhasnout po nastartování motoru
  • pokud kontrolky po nastartování nezhasnou nebo se za jízdy rozsvítí, dobíjení či mazání nepracuje správně
  • v takovém případě
    • u dobíjení může být závada na alternátoru, regulátoru nebo je prasklý klínový řemen
    • u mazání – málo oleje, ucpaný čistič oleje. Hrozí nebezpečí zničení motoru – zastavit a vypnout motor. Zkusit doplnit olej, pokud kontrolka nezhasne – zavolat odborníka

Kontrola, ošetřování kapalinové chladící soustavy vozidla, signalizaci teploty chlad. kapaliny řidiči, přehřátí motoru

Otázka 9: Popište kontrolu a ošetřování kapalinové chladící soustavy, signalizaci teploty chladící kapaliny řidiči a postup, došlo-li k přehřátí motoru

  • kontrola

    • stav a napnutí klínového řemene
    • odolnost chladící kapaliny před mrazem
    • množství chlad. kap podle rysek
    • čistota chladiče
  • ošetřování

    • doplňovat destilovanou vodou s Fridexem v poměru 2:1
    • vyměnit kapalinu po třech letech
    • odstranit hmyz, bláto aj. z chladiče
    • udržovat správně napnutý řemen
    • zkontrolovat utažení vodních spon
    • vyměnit zpuchřelé hadice
    • před zimou zkontrolovat bod tuhnutí kapaliny a případně dolít Fridex
  • signalizace

    • červená kontrolka „teploměr“ – málo chladící kapaliny
    • teploměr chladící kapaliny – ručička nesmí vystoupat do červeného pole (běžně teplota 80–90° C)
  • přehřátí motoru

    1. zastavit vozidlo, chvíli nechat na volnoběh, poté vypnout a nechat vychladnout motor
    2. zkontrolovat množství chlad. kap. a řemen
      • otevírání víčka od chlad. kapaliny dělat opatrně (možnost opaření párou)
      • chladící kapalinu dolévat vlažnou vodou

Katalyzátor výfukových plynů, umístění a životnost

Otázka 10: Popište, jakou funkci plní katalyzátor výfukových plynů, jeho umístění na vozidle a jakými způsoby lze ovlivnit jeho životnost

  • omezuje obsah škodlivin vypouštěných do ovzduší (snižuje hladinu oxidu uhličitého) – účinnost platinového katalyzátoru kolem 80%
  • umístění za motorem na výfukovém potrubí pod vozidlem
  • nepoužívat olovnatý benzín
  • vozidlo se nesmí roztlačovat ani roztahovat – tím se zabezpečí dobrá životnost a správná funkce (nesmí se do něj dostat nespálený benzín).

Spojka – funkce, životnost

Otázka 11: Popište, jakou funkci plní u vozidla spojka a jakými způsoby lze ovlivnit její životnost

  • slouží ke spojení nebo krátkodobému odpojení motoru od převodovky za chodu motoru
  • skládá se ze setrvačníku, přítlačného kotouče, lamely spojky
  • Pomocí přítlačných pružin je mezi setrvačník a přítlačný kotouč vtisknuta hnaná část spojky – lamela. Při sešlápnutí pedálu spojky působí tlak páky, přemůže-li řidič tlakem nohy sílu přítlačných pružin, uvolní hnaný kotouč lamelu a tím odpojí hnací sílu od převodového ústrojí.

  • životnost

    • šetrná jízda
    • nenechávání nohy na spojkovém pedálu – výrazně zvyšuje životnost spojky
    • mazat spojkové ložisko

Převodovka a její synchronizace

Otázka 12: Popište, jakou funkci plní u vozidla převodovka a k čemu slouží její synchronizace

Převodovka slouží k plynulé jízdě, umožňuje motoru pracovat ve ztížených podmínkách s větší silou, ale s menšími otáčkami. Výkon motoru se mění v převodovce pomocí měnitelných převodů. Převodovka zajišťuje nejen plný, ale i hospodárný výkon motoru.

synchronní převodovka
řazení přes synchrony, které vyrovnávají otáčky při řazení bez nutnosti meziplynu
nesynchronní převodovka
vyžaduje meziplyn a 2x vyšlápnutí spojky

Tlumiče pérování

Otázka 13: Popište, jakou funkci plní tlumiče pérování a projevy jejich nesprávné činnosti na technický stav vozidla a bezpečnost jízdy

  • tlumiče

    • slouží k plynulé a klidné jízdě po nerovnostech
    • a k zachytávání nárazů kol (tlumí rozkmitání kol – lepší kontakt kola s vozovkou)
    • při nefungujících tlumičích dochází k nerovnoměrnému sjíždění pneumatik
  • stabilizátory

    • zachovávají klidnou jízdu a přímý směr vozidla
    • jsou mezi karoserií a nápravou (samonosná karoserie, do které se přidělávají tlumiče a stabilizační tyče – stabilizátory)
    • bez stabilizátorů vozidlo nedrží jízdu v rovném směru

Brzdová kapalina

Otázka 14: Popište způsob kontroly množství brzdové kapaliny a její doplnění. Co signalizuje rozsvícení kontroly brzdového systému na přístrojové desce?

  • hydraulické brzdy automobilu využívají přenos tlaku prostřednictvím brzdové kapaliny
  • za správného chodu není potřeba kapalinu doplňovat
  • vyměnit jednou za 2 roky
  • stav kontrolujeme pohledem před každou jízdou
  • kontrolka signalizuje: nepřípustné opotřebení brzdového obložení (servis), jinou poruchu nebo nedostatek brzdové kapaliny (podle výrobce v návodu použití)

Posilovače brzd a řízení

Otázka 15: Popište účel posilovače brzd a řízení na vozidle, proč se nesmí za jízdy vypínat motor?

  • posilovače slouží ke snadnějšímu ovládání vozidla (u posilovače brzd zejména v malých rychlostech)
  • při vypnutí motoru přestanou fungovat (přestane fungovat podtlak motoru a tím i funkce posilovačů)

Kotoučová a bubnová brzda

Otázka 16: Popište rozdíl mezi kotoučovou a bubnovou (čelisťovou) brzdou jejich výhody a nevýhody

  • kotoučová

    • Brzdový kotouč pevně spojen s kolem (rotuje). Pevnou částí je třmen s brzdovými válečky a destičkami připevněn k nápravě. Brzdný účinek je vyvolán přitlačením brzdových destiček na brzdový kotouč.

    • +vysoká účinnost, menší hmotnost, snadná údržba, kotouč dobře chladí (při zahřátí neslábne účinek brzd)
    • - účinek slábne za deště, nebezpečí koroze, vniknutí nečistot do brzdy
  • bubnová

    • Brzdový buben pevně spojen s kolem. Pevnou částí je štít brzdy s brzdovým válečkem a dvěma brzdovými čelistmi připevněným k nápravě. Brzdný účinek je vyvolán přitlačením brzdových čelistí na buben.

    • +za deště neslábne účinek, buben chráněn před korozí a nečistotou
    • -při zahřátí slábne účinek, složitější údržba, vyšší hmotnost

ABS

Otázka 17: Popište účel antiblokovacího systému ABS na vozidle a kontrolu správné funkce

  • při intenzivním brždění zabraňuje blokování kol tak, aby vozidlo zůstalo směrově stabilní a řiditelné a brzdná dráha byla co nejkratší
  • několik málo zpětných rázu v pedálu brzdy při ostrém brždění znamená, že ABS je funkční
  • žlutá kontrolka, měla by po nastartování zhasnout

Nesprávná geometrie řídící nápravy vozidla

Otázka 18: Popište nejčastější projevy nesprávné geometrie řídící nápravy vozidla

  • seřízení řídící nápravy provádí odborný servis podle hodnot výrobce automobilu
  • správné seřízení zaručuje směrovou stabilitu vozidla, jeho přesné ovládání a napomáhá návratu kol do přímého směru
  • nesprávné seřízení způsobuje nepravidelné sjíždění pneumatik

Akumulátor

Otázka 19: Popište postup při ošetřování akumulátoru a faktory ovlivňující jeho životnost

  • dodává proud el. spotřebičům
  • umožňuje spuštění motoru
  • používají se olověné akumulátory 12V (6 článků po 2V)
  • při běžícím motoru je dobíjen alternátorem
  • údržba

    • 1x měsíčně doplňovat výšku hladiny elektrolytu (destilovaná voda; 3–5 mm nad deskami)
    • udržovat jeho čistý a suchý povrch, čisté a dotažené svorky, řádné upevnění akum. ve vozidle
    • v zimě vyjmout z vozidla do tepla, dobíjet každé 2 měsíce 1/10 kapacity akum
    • nenechávat dlouhodobě vybitý
    • startovat raději krátce a vícekrát
    • dneska již bezúdržbové

Pojistky

Otázka 20: Popište funkci pojistek v elektrické soustavě vozidla a jejich umístění

  • jistí jednotlivé elektrické okruhy spotřebičů před přetížením a zkratem
  • nachází se v pojistkové skřínce
  • bývají pod volantem, u spolujezdce, případně i v motorovém prostoru
  • Při jejich výměně je nutno vypnout zapalování a všechny spotřebiče, vyjmout spálenou pojistku a nahradit ji (pojistkou se stejnou Ampérovou hodnotou). Pokud se nová hned přetaví také, je zkrat v obvodě a je nutné se obrátit na servis.

Výměna žárovek vnějšího osvětlení

Otázka 21: Popište, jakým způsobem se provádí výměna žárovek vnějšího osvětlení vozidla

  • vypneme příslušné osvětlení
  • nedotýkáme se holou rukou halogenové žárovky, při znečištění praskne
  • vždy nahrazujeme žárovku stejným typem
  • označení žárovky je na objímce
  • Žárovky se většinou mění zevnitř po odstranění ochranného krytu v motorovém či zavazadlovém prostoru a odpojení svorkovnice s kabely. Žárovku vyměníme zatlačením do objímky a pootočením (odtlačení pérka, odtlačení kovových jazýčků apod.)

Kontrolky a ovladače

Otázka 22: Vysvětlete symboly kontrolek a ovladačů na přístrojové desce a volantu vozidla

  • palivoměr
  • otáčkoměr
  • rychloměr
  • teploměr
  • mazání motoru (červená, zhasne)
  • dobíjení akumulátoru (červená, zhasne)
  • přehřátí chladící kapaliny (červená)
  • závada brzdového systému nebo nedostatečná tloušťka brzd. obložení (červená)
  • ruční (parkovací) brzda (červená)
  • bezpečnostní pásy (červená)
  • žhavení motoru (oranžová)
  • rezerva paliva (oranžová)
  • ABS (žlutá)
  • potkávací světla (zelená)
  • směrová světla (zelená)
  • mlhová světla (zelená)
  • mlhová světla zadní (oranžová)
  • dálková světla (modrá)
  • výstražná světla (červená)

Připojení tažného lana

Otázka 23: Popište postup při připojení tažného lana

  • použít lano elastického materiálu
  • upevnění zásadně na vlečná oka
  • na laně praporek
  • vzdál. mezi vozidly 2,5–6m
  • max. rychlost 60 Km/h
  • výstražný trojúhelník vzadu na nepojízdném voze
  • tažné vozidlo svítí potkávacími světly
  • za snížené viditelnosti bílé světlo vepředu a červené vzadu na straně přivrácené ke středu vozovky
  • musí být funkční řízení a brzdy u nepojízdného vozidla

Připojování přívěsu

Otázka 24: Popište postup při připojování přívěsu

  1. sejmout kryt z koule tažného zařízení
  2. nasadit oj na kouli taž. zařízení
  3. oj zajistit pojistkou nebo zámkem
  4. připojit jistící lanko nebo řetěz
  5. pak elektrickou přípojku
  6. provedeme kontrolu světel, kol, umístění a zajištění nákladu
  • rychlost max. 80 Km/h
  • jezdit vždy se zařazeným rychlostním stupněm

Povinné vybavení vozidla

Otázka 25: Vyjmenujte povinné vybavení vozidla

  • lékárnička
  • výstražný trojúhelník
  • náhradní kolo (plnohodnotná, nouzová)
  • žárovky (po jedné od každého používaného druhu)
  • pojistky (po jedné od každého používaného druhu)
  • klíč na kola
  • příruční zvedák

Autor textu: Petr Stříbný

Další texty o technické přípravě

Poznáte dopravní značku?

Dopravní značka

 

© e-autoskola.cz | kontakt | návštěvnost | reklama ne serveru | webdesign: Ošklivý sup

Zac Efron | Miley Cyrus | Cestujeme letadlem | ICQ | Katalog odkazu | Chorvatsko | Norsko | Španělsko | Emil Hácha | doučování matematiky | Webcams.cz | SMS služba | Hodinky budoucnosti!

TOPlist